بایدن و ملا عبدالغنی برادر، دو شخصیت بین المللی و تاثیرگذار در سال 2021



کارشناس روابط بین الملل گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مهم ترین رویداد بین المللی سال 2021 است.

رضا ذبیحی وی در گفت وگو با ایسنا درباره مهم ترین رویدادهای سال 2021 در عرصه منطقه ای و بین المللی گفت: نیروهای آمریکایی در حال خروج از افغانستان هستند این یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در سال 2021 رخ داد، با شرایط و کیفیتی که از بسیاری جهات برای آنها غیرمنتظره بود. رویدادی که پیامدهای مهم منطقه ای و بین المللی داشته و خواهد داشت.

این استاد دانشگاه افزود: خروج نیروهای آمریکایی علاوه بر پیامدهای مهم منطقه ای، عقب نشینی یک ابرقدرت مدعی نظم جهانی است. این رویداد مهمی است که پس از بیست سال حضور مستمر آمریکا و ناتو در افغانستان رخ داده است.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: می توان گفت این خروج با لایحه و کتابی بود که در آن حرفی برای گفتن نیست، اما نحوه و کیفیت این خروج به گفته خود رئیس جمهور آمریکا غیرمنتظره و قابل انتظار بود. مقاومت بیشتر از آنجا دولت و ارتش سابق افغانستان بود. در هر صورت می توان گفت این خروج نشانه آغاز دنیای پسا آمریکاست.

ذبیحی افزود: خشونت و درگیری لفظی شدید بین روسیه و اوکراین از یک سو و روسیه و ناتو از سوی دیگر در مورد اوکراین تشدید ورود جو بایدن به کاخ سفید موضوع مهم دیگری است که یکی از رویدادهای مهم سال 2021 محسوب می شود.

استاد روابط بین الملل دانشگاه در پاسخ به اینکه کدام یک از وقایع سال 2021 بیشترین تأثیر را بر ایران داشته است، گفت: آغاز مذاکرات هسته ای در وین برای احیای برجام که از اوایل سال 2021 آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه دارد، مهم ترین رویداد بین المللی است که ایران را در سال 2021 تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: مذاکرات وین برای احیای برجام باعث شده تا ایران شرایطی را برای آزادی تحریم های غیرقانونی ترامپ علیه کشور فراهم کند. تحریم هایی که به صورت یکجانبه و بدون رضایت سایر قدرت های بزرگ اعمال شد، اما در عمل پیامدهای مخرب گسترده ای برای ایران داشت. اما این مذاکرات باعث شد که به این وضعیت ناعادلانه و ناعادلانه پایان داده شود.

این پژوهشگر روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید در سال 2021 فردی را در عرصه منطقه ای و بین المللی به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار انتخاب کنید، چه کسی خواهد بود و چرا چنین فردی را انتخاب می کنید؟ مجلس، این شخص تأثیر بسزایی در روندها و رویدادهای بین المللی دارد، به ویژه اگر رئیس جمهور جدید از حزبی انتخاب شود که مخالف رئیس جمهور قبلی است.

ذبیحی تصریح کرد: پس. آغاز ریاست جمهوری بایدن و او در سال 2021 قدرت را در دست داشت و در بیشتر حوزه های سیاست خارجی متفاوت بود ترامپ در صحبت کردن، این مرد یکی از تأثیرگذارترین افراد سال 2021 است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در سال 2021 رخ داد، تقویت توافقنامه اقلیمی پاریس بود که با اتحاد مجدد آمریکا اتفاق افتاد. این یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی جو بایدن بود.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: خروج نیروهای آمریکایی از دیگر موضوعات مهمی است که تحت نفوذ بایدن در کاخ سفید با کیفیت خاصی صورت گرفت و انتقادات زیادی را به ویژه از سوی جمهوری خواهان و شخص ترامپ به دنبال داشت. چون احساس می کردند راه برون رفت برای آمریکا بسیار تحقیرآمیز است و آمریکا را در عرصه بین المللی تحقیر کردند.

ذبیحی افزود: آغاز مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+4 و حضور غیرمستقیم آمریکا در این مذاکرات در وین از دیگر رویدادهای مهم بین المللی در سال 2021 بود که به تغییر رئیس جمهور آمریکا نیز منجر شد. ».

وی ادامه داد: البته آمریکا رفتار خود را در مورد لغو تحریم ها علیه ایران تغییر نداده است، اما کمپین فشار حداکثری که در دوره ترامپ بود و هر روز به تحریم های جدید و فشارهای جدید اضافه می شود، خیر. اما آثار بسیار مخرب این کمپین همچنان باقی است، البته امید است با مذاکراتی که در سال 2021 در وین آغاز شد، سرانجام این کمپین تحریمی پایان یافته و برجام دوباره متولد شود.

ذبیحی همچنین درباره مرد تاثیرگذار منطقه 2021 گفت: ملا عبدالغنی برادر، یکی از معاونان کنونی طالبان، نقش مهمی در گفتگوهای میان ایالات متحده و طالبان در قطر ایفا کرده و یکی از چهره های کلیدی در موثر ساختن دوباره طالبان است. او را می توان یکی از تاثیرگذارترین افراد منطقه در سال 2021 نامید.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ما در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی در سال 2022 چیست؟ گفت: تشدید درگیری بین آمریکا و دو قدرت بزرگ شرقی یعنی روسیه و چین یکی از مهم ترین چالش هایی است که در سال 2022 همچنان امکان پذیر است و می تواند پیامدهای منفی بسیاری داشته باشد.

ذبیحی ادامه داد: البته سال 2022 ممکن است سال پایان برخی از بحران های بزرگ بین المللی باشد. به عنوان مثال، این امید وجود دارد که در سال 2022 بحران تاج و تخت آنچه به طور قابل توجهی زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار داده است و روابط جهانی تا حد زیادی در سال جاری فروکش خواهد کرد و زندگی اکثر مردم جهان به روال عادی و سابق باز خواهد گشت.

این کارشناس روابط بین الملل در پایان گفت: این نیز قابل انتظار است بحران هسته ای ایران با شروع مجدد از سال 2018 با اقدامات ترامپ و خروج آمریکا از برجام برای آرام شدن در سال 2022، حل این بحران می تواند پیامدهای مهم منطقه ای و بین المللی نیز داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید