در زمستان چه بپزیم؟


با شروع فصل زمستان میوه و سبزی در این فصل به بازار باز می شود، اگرچه در ایران با اقلیم های مختلف می توان میوه و محصولات زمستانی را در فصل های دیگر تهیه کرد، اما همچنان این سنت وجود دارد که برخی از غذاها خاص هستند. . این یک فصل خاص است که تا حدودی ریشه در سنت های آشپزی ایرانی دارد. اما در زمستان چه غذاهایی بخوریم؟ اگر بخواهیم فهرستی از بهترین تنقلات و غذاهای زمستانی ایرانی تهیه کنیم، مطمئناً برای هر شهر متفاوت خواهد بود، اما این فهرست نمونه های زیادی از طرز پخت زمستانه، خورش زمستانی و خوراکی های رایج زمستانی خواهد بود. . غذاهای گرم در این فصل بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند.

صبح جمعه، و هلیوم گرم است! امروزه هلیوم را می توان در هر ماهی در سال به دست آورد، اما قبلاً این غذای محبوب اغلب در فصل سرد تهیه می شد و در تابستان هلیوم کمتر رایج بود. البته در مورد هلیوم نویسی اختلاف نظر وجود دارد و بر روی تابلوهای بسیاری از فروشگاه ها به صورت هلیوم نوشته شده است، اما بر اساس لغت نامه دهخدا، هلیوم درست همین است.

یعنی غذایی که از بلغور و گوشت آب پز درست می شود و با هم زدن دائم آن را هم می زنند تا لعاب دار شود و سپس روغن و انواع ادویه های معطر (بیشتر دارچین) می ریزند.
این غذا با مرغ، بوقلمون یا حتی گوشت بره تهیه می شود.گندم، نخود و کره از دیگر مواد تشکیل دهنده آن هستند و البته مهم ترین قسمت پخت این غذا حوصله سرآشپز است که آن را برای مدت طولانی با یک عدد مخلوط می کند. دست در مورد افزودنی های نهایی تفاوت های زیادی وجود دارد، برخی آن را با شکر و دارچین و برخی با نمک می خورند.

فرنی – دسر زمستانی

فرنی – یک غذای خوشمزه و سبک که می توان آن را برای صبحانه یا شام خورد. از آرد برنج، آب، شیر و گلاب فرنی درست کنید و در کاسه های داغ داغ کنید، سپس آب انگور یا عسل را اضافه کنید، این ترکیب ممکن است بهترین تثبیت کننده برای روزهای سرد یا سرماخوردگی باشد.

آش انار ترش

در زمستان چه بپزیم؟

آش یکی از مهم ترین غذاهای ایرانی از گذشته بوده و مانند خورش ایرانی تنوع بی پایانی دارد. آش را شلخ یا «با» نیز می گویند، زیرا «در ترکیب نام برخی از آن ها مانند شله کلامکار یا سوپ همچنان به چشم می خورد».
مقوی بودن این غذا و احساس گرما باعث محبوبیت آن در روزهای سرد شده بود. از جمله مواد معمولی سوپ ها – برنج، نخود، نخود، لوبیا، سبزیجات معطر، سیر داغ و … می توانید مواد مختلفی را اضافه کنید. یکی از این افزودنی ها که بیشتر در زمستان رایج است، رب یا آب انار است که ترکیبی از مواد فوق را به سوپ انار تبدیل می کند. همچنین می توانید به دلخواه آن را ترش یا صاف کنید. اگر مسافر یزد، مهریز یا اراک هستید این غذای محلی را حتما امتحان کنید.

خورش فسنجان

فزجان خورش مانند آب و هوای ایران تنوع جالبی دارد، هر نوع طرز پخت و پز مخصوص به خود را دارد، اما در یک چیز مشترک است: این غذا برای روزهای زمستانی انتخاب خوبی است، دلیل آن هم استفاده از گردو است. یک دانه روغن، شما انرژی
این غذا را معمولا با مرغ یا پیراشکی، مغز گردو و رب انار درست می کنند، برخی که دوست دارند غذا را شیرین کنند به آن شکر اضافه می کنند. در گیلان فیله ماهی سفید را به جای مرغ یا گوشت تهیه می کنند، اما رشتی ها دستور دیگری دارند – واکر یا اردک; اگر در حال تحصیل در رشته گیلان هستید، پیشنهاد می کنیم هر دوی این محصولات را امتحان کنید.
شایان ذکر است که انواع دیگری از این غذا مانند فشنیان کدو تنبل، فسنیان پسته، بادام، فندق، ماست و غیره وجود دارد.

پلو از عدس خراسانی

در زمستان چه بپزیم؟

عدس پلو ترکیب ساده ای دارد اما برخی برای تزیین آن کشمش و خرما اضافه می کنند که خاصیت این غذا را گرم می کند. اما عدس خراسان زیره سیاهی هم دارد که آن را منبعی غنی از انرژی برای روزهای زمستانی می کند.

ماهی از جنوب

می گویند زمستان بهترین زمان برای خوردن غذاهای دریایی است. اگر می خواهید خوشمزه ترین غذاهای دریایی را امتحان کنید، به شهرها و جزایر جنوب ایران بروید؛ ماهی های متنوعی وجود دارد که از آنها غذاهای خوشمزه تهیه می شود.
شوریده، راجگو، حلوا سفید و خارو از جمله ماهی های زمستانی هستند که برای تهیه قلیه ماهی، پلو و شکم ماهی استفاده می شود. یکی از غذاهای خوشمزه بوچر سالاد ماهی است که از حلوای سفید، گوجه فرنگی، پاستا، زنجبیل و ادویه های مختلف تهیه می شود.

انار سرخ شده

این غذا از شوشتر می آید و در واقع نوعی آش انار است. در عروسی های شوشتری ها می خورند اما البته در جشن ها کمی شیرین تر تهیه می شود. گوشت، جو، برنج، پیاز و سیر مواد این خورش خوشمزه است که آب انار به آن اضافه می شود.

هویج پلو

یکی از بهترین غذاهای زمستانی ایرانی هویج پلو ساده، هویج پلو با مرغ یا گوشت چرخ کرده با ادویه و ادویه های معطر است که به عنوان غذای سالم، به عنوان ناهار یا شام سرو می شود.

هویج، برنج، شکر، زعفران دم کرده، مرغ یا گوشت چرخ کرده مواد اصلی این غذا هستند که هر کدام خواص مفید خود را دارند. هویج پلو یکی از محصولات سنتی شیراز و سرشار از ویتامین های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن، اسید فولیک، منیزیم، منگنز، سلنیوم، کولین، روی، امگا 3، شکر عبارت است از ساکارز، گلوکز، فروکتوز، فیبر، فسفر، گوگرد و …
این ماده غذایی پرپروتئین باعث تقویت بدن و رشد فیزیکی کودکان می شود. همچنین در بهبود سیستم عصبی، تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است. بهبود بینایی و جلوگیری از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا از دیگر خواص مفید هویج پلو است.

اگر شما هم با شروع فصل پاییز و زمستان دچار نگرانی‌ها و استرس‌های فصلی می‌شوید، هویج پلو به دلیل خواص پرخطری که دارد می‌تواند تا حدودی به شما کمک کند.

سوپ ماکارونی

در زمستان چه بپزیم؟

آش رشته در ایران، در میان سایر غذاها، گل سرسبد و اصیل تر به حساب می آید. این سوپ را اغلب با پنیر یا ترشی میل می کنند، می توان آن را به عنوان میان وعده یا غذای اصلی سرو کرد. آش رشته معمولا جزء اصلی غذاهای زمستانی در مهمانی هاست.

این سوپ که ترکیبی از حبوبات و سبزیجات است، خواص هر دو را حفظ می کند. موادی مانند پنیر یا پیاز داغ که برای تزیین استفاده می شود نیز خواص مفید خود را دارند.
به عنوان مثال سبزیجات با رشته فرنگی سرشار از فیبر غذایی، مواد معدنی و ویتامین A هستند، علاوه بر این، رنگدانه های گیاهی موجود در سبزیجات نقش مهمی در کاهش چربی خون، سرطان و فشار خون دارند.

نعناع در طب سنتی نیز گرم است و برای متعادل کردن سرما و گرما بسیار مناسب است. همچنین خاصیت ضد نفخ دارد. به یاد داشته باشید که نعنا را نمی توان زیاد پخت.

لبو، شلغم، لوبیا

در زمستان چه بپزیم؟

با سرد شدن هوا، خیابان های بسیاری از شهرها، از جمله تهران، مملو از دوچرخه هایی است که لوبیا و لوبیا تند می فروشند. این تنقلات به نوعی شروع فصل سرما را رقم زد و خوردن آنها به یک سنت تبدیل شده است، این تنقلات علاوه بر طعم خوب، تنقلات مفیدی نیز هستند.
شلغم که یکی دیگر از وظایف گذراندن فصل سرد است; شلغم آب پز را می توان برای صبحانه یا شام خورد. راه های مختلفی برای خوردن شلغم وجود دارد، مانند هلیوم، برخی آن را با آب میوه و مقداری نمک می خورند.
هر فصلی رنگ و بوی خاصی دارد که در غذاها و خوراکی ها نمایان می شود; استفاده از سبزیجات و گیاهان مخصوص هر فصل می تواند تجربه ای باشد که نمی توان آن را در فصول دیگر تکرار کرد. پس از خوردن یک کاسه سوپ داغ یا یک غذای داغ برای لب ها، خاطره یک روز زمستانی برای مدت طولانی تری در ذهن باقی می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید