میدان های مغناطیسی می توانند هشدار اولیه سونامی باشند


پیش بینی بلایای طبیعی که پیامدهای جانی و مالی بسیاری دارد، بسیار حائز اهمیت است. اخیراً دانشمندان توانسته اند سونامی را با استفاده از میدان های مغناطیسی زیر آب به طور دقیق پیش بینی کنند.

در صورت وقوع سونامی، هر دقیقه مهم است. در طول سال‌ها، ایده‌های جالبی در مورد بهترین روش پیش‌بینی این امواج غول‌پیکر دیده‌ایم. به عنوان مثال نظارت بر امواج صوتی زیر آب ناشی از زلزله یا استفاده از کابل های زیردریایی به عنوان شبکه های ثبت لرزه از جمله روش هایی است که تاکنون ارائه شده است. اما دانشمندان اخیراً از روش دیگری استفاده کرده اند تا به کمک میدان های مغناطیسی ایجاد شده توسط سونامی زیر آب قبل از رسیدن امواج بسیار بزرگ و مخرب به ساحل دریابند.

میدان های مغناطیسی و میدان های سونامی

سونامی میدان های مغناطیسی ایجاد می کند. به عبارت دیگر، سونامی باعث جابجایی های عظیم در آب دریا می شود و در نتیجه میدان مغناطیسی ایجاد می کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که این میدان مغناطیسی ابتدا در سطح دریا قبل از تغییرات ناگهانی و خطرناک تشکیل می شود.

نویسندگان مطالعه جدید با استفاده از سونامی 2005 در ساموآ و سونامی سال 2010 در شیلی می گویند که میدان مغناطیسی را می توان قبل از اینکه بسیار بزرگ و مخرب شود ردیابی کرد. بنابراین می توانید چند دقیقه قبل از وقوع سونامی مطلع شوید.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نشان داد که می توان از بزرگی میدان مغناطیسی تولید شده برای تخمین ارتفاع سونامی قریب الوقوع استفاده کرد. اینکه میدان مغناطیسی چقدر سریع سونامی را پیش بینی می کند به عمق آب بستگی دارد. در عمق 4800 متری، دانشمندان دریافتند که یک میدان مغناطیسی حدود یک دقیقه زودتر می تواند سیگنال سونامی را نشان دهد.

ژجیانگ لی، نویسنده اصلی و فیزیکدان ژنتیک در دانشگاه کیوتو می گوید: «این بسیار هیجان انگیز است. در مطالعات قبلی شاهد تغییراتی در سطح دریا بودیم. اما این بار با استفاده از تغییراتی که در اعماق دریا رخ می دهد – میدان مغناطیسی – می توانیم سونامی را تشخیص دهیم. “داده هایی که ما استفاده می کنیم مطابقت خوبی با شبیه سازی دارد.”

دانشمندان می گویند این تحقیق مبنایی برای بهبود سیستم های شبیه سازی سونامی است که می تواند به پیش بینی زمان رسیدن، ارتفاع و وسعت امواج کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید