کاهش ارزش لیر از سر گرفته شد



لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا روز دوشنبه پس از پایین ترین رکورد هفته گذشته به عنوان بخشی از اقدامات دولت کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، لیر در ساعت 10:13 به وقت محلی در استانبول با 5.3 درصد کاهش به 11.3366 لیر در برابر دلار آمریکا رسید.

هفته گذشته، این ارز یک رشد هفتگی تاریخی را ثبت کرد و روند نزولی هفت هفته ای را متوقف کرد. بر اساس مکانیزمی که هفته گذشته اعلام شد، دولت ترکیه به دارندگان سپرده که از کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی متضرر شده اند، علاوه بر نرخ بهره، غرامت نیز پرداخت خواهد کرد. اگرچه این اقدامات هفته گذشته لیر را تقویت کرد، اما سؤالات در مورد تأثیر احتمالی این سیاست بر تورم و بودجه همچنان قوی بود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در مصاحبه با رسانه ها گفت که بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز عجله نخواهد کرد.

ابراهیم آکسوی، اقتصاددان ارشد هلدینگ HSBC در ترکیه، گفت: «این اظهارات ممکن است نشان دهنده این باشد که دولت ترکیه به دنبال کاهش نرخ مبادله به زیر 9 لیر در برابر دلار است. با این حال شهروندان ترکیه همچنان در تلاش برای خرید ارز هستند. اگر خبری از فروش ارز توسط بانک مرکزی نباشد، احتمال افزایش بیشتر دلار در برابر لیر وجود دارد.

شاخص اعتماد تولیدکنندگان بانک مرکزی ترکیه در ماه دسامبر کاهش یافت که نشان دهنده تأثیرات نوسانات شدید در این ماه است. استفاده از ظرفیت از 78.1 درصد در نوامبر به 78.7 درصد در دسامبر افزایش یافته است.

در همین حال، طبق گزارش بلومبرگ، وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرد که موارد Omicron بیش از 10 درصد از کل موارد شناسایی شده در شهرهای بزرگ را تشکیل می دهد، اما هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد زیرا میزان بستری در بیمارستان پایین است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید