لزوم ارائه دستاوردها و توانمندی های جهاد دانشگاهی در جهت افزایش هم افزایی بین دستگاه ها



مدیر گروه مطالعات فرهنگی و سیاسی دفتر نهاد رهبری دانشگاه تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه فرصت های جهاد دانشگاهی در حوزه های علمی، فرهنگی، صنعتی و پزشکی اتفاق ارزشمندی است. جهاد دانشگاهی و سایر سازمان ها توانسته اند به نتیجه برسند اما این فرصت ها اجرایی نشده است. وقتی دستاوردها اجرا نمی شوند، ظرفیت ناشناخته می ماند و در چنین مواردی سازگاری رخ نمی دهد.

مهدی رضایی بجستانی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در حوزه نمایشگاه فرصت‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: وی گفت: برگزاری نمایشگاه فرصت های جهاد دانشگاهی در حوزه های علمی، فرهنگی، صنعتی و پزشکی اتفاق ارزشمندی است. جهاد دانشگاهی و سایر سازمان ها توانسته اند به نتیجه برسند اما این فرصت ها اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه عدم دستیابی به دستاوردهای کشور در عرصه های مختلف پیامدها و نتایج منفی دارد، افزود: در صورت عدم اجرایی شدن دستاوردها فرصت ها ناشناخته می ماند. در چنین مواردی، سازگاری رخ نمی دهد.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به امکانات و پتانسیل های جهاد دانشگاهی در زمینه های مختلف گفت: جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگ موفق بوده و فرصت های ارزشمندی را به دست آورده است که هنوز از آنها اطلاعی نداریم.

دبیر سند فرهنگی تربیتی دانشگاه اسلامی در تشریح طرح اسلامی سازی این دانشگاه گفت: با دکتر جمال رحیمیان سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم از فرصت های جهاد دانشگاهی استفاده کنیم. گزارش ها به کمیته فرهنگی و آموزشی شورای اسلامی سازی دانشگاه ها و دبیرخانه این شورا ارائه می شود. امیدواریم این امر به شکل گیری سیاست فرهنگی آموزش عالی در کشور کمک کند.

وی ادامه داد: متاسفانه بین حوزه اجرایی و سیاسی فاصله وجود دارد. اگر نهضت های قدیمی جهاد دانشگاهی به صورت آنلاین انجام شود، کشور را به نقاط عطف بهتری سوق خواهد داد.

رضا بجستانی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر دستاوردهای جهاد دانشگاهی در ارتقای تحریم ها گفت: باید بگویم که دستاوردها در ارتقای تحریم ها تاثیر گذاشته است نه تاثیری. مقام معظم رهبری همواره بر عزت ملی تاکید دارند. به برکت این رهبری نهضت علمی پایه گذاری شد و بخشی از این حرکت در این نمایشگاه ارائه شد.

مدیر گروه پژوهشی رهبری فرهنگی نهاد رهبری با بیان اینکه محدودیت های تحریمی در حوزه پزشکی و فناوری توسط جهاد دانشگاهی نقض شده است، گفت: برخی از سازمان های دولتی موظف به حمایت از دانشمندان هستند، اما آنها به سمت آنها سنگ پرتاب می کنند. این موقعیت نخبگان را می ترساند.

وی با بیان اینکه خود تحریمی در بین نهادها وجود دارد، گفت: گروه های پژوهشی مانند جهاد دانشگاهی تحقیقات زیادی داشتند. دستگاه هایی در کشور هستند که باید ایده های علمی را به محصول تبدیل کنند. آنها موظف به رفع موانع هستند، اما نه تنها موانع را برطرف نمی کنند، بلکه محدودیت های جدیدی ایجاد می کنند. به عنوان مثال، یکی از نمایندگان مجلس با صدور مجوز برای داروی تولیدی جهاد دانشگاهی مخالفت کرد.

به گفته رضا بجستانی، جهاد دانشگاهی حدود 250 دفتر و نمایندگی در دانشگاه های کشور دارد. این سازمان توانست در زمینه مناظره های علمی، اردوهای فرهنگی، خبرگزاری ها (ایسنا، ایکنا و سینا پرس) فعالیت های خوبی داشته باشد. از فرصت های مفید جهاد دانشگاهی می توان به کانون دانشجویان ایران (ISPA) و سازمان قرآن پژوهان اشاره کرد. سایر ذینفعان فرهنگی شاغل در آموزش عالی ممکن است با سازماندهی اقدامات خود همپوشانی داشته باشند. فعالیت ها نباید جزیره ای باشند و باید در نقشه سازمانی نشان داده شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید