تشخیص علت شلیک به سمت راست قفسه سینه هنگام تنفس

ما در مورد درد در سمت چپ قفسه سینه و ارتباط آن با بیماری قلبی زیاد می شنویم، اما درد در سمت راست قفسه سینه چیست؟ چه چیزی باعث این علامت می شود؟ و مهمتر از همه، چه زمانی نگران این درد باشیم؟

درد در سمت راست قفسه سینه و همچنین درد در سمت چپ قفسه سینه دلایل احتمالی زیادی دارد. این علل می تواند شامل اختلالات ریوی، گوارشی، اسکلتی عضلانی و، بله، حتی قلبی عروقی باشد.

لازم به ذکر است که درد در سمت راست قفسه سینه نیز می تواند ناشی از بیماری قلبی باشد. اگرچه حملات قلبی معمولاً در قسمت های چپ و مرکزی قفسه سینه احساس می شود، استثنائاتی وجود دارد، به خصوص اگر شریان کرونری راست تحت تأثیر قرار گرفته باشد.

از آنجایی که انفارکتوس عروق کرونر راست به اندازه انفارکتوس سمت چپ کشنده نیست، بعید است که حتی یک فرد دچار حمله قلبی شود.

دکتر ساینا

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که علائم قلبی زنان معمولا با مردان متفاوت است. زنان کمتر احتمال دارد درد قفسه سینه طبیعی را در سمت چپ تجربه کنند. در عوض، ممکن است در یک طرف قفسه سینه احساس سوزش یا حتی درد کنند. اگر شک دارید، بلافاصله تحقیق کنید.

روش های تشخیص علت شلیک در سمت راست قفسه سینه

بسته به علائم و سایر عوامل، آزمایش‌های متعددی وجود دارد که ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است تجویز کند. اولین کاری که آنها انجام می دهند این است که مطمئن شوند ABC شما پایدار است. ABC به معنای “راه های هوایی”، “تنفس و گردش خون” است که منحصراً به عملکرد قلب و ریه های شما مربوط می شود. اگر این عامل پایدار باشد، او چند سوال از شما می پرسد (برای یافتن عوامل خطر، شرح حال مفصلی جمع آوری می کند) و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

برخی از بیماری ها را می توان در طول معاینه فیزیکی تشخیص داد، مانند درد مفاصل بین دنده ها و سینه ممکن است نشان دهنده بثورات پوستی باشد یا راش های کلاسیک ممکن است نشان دهنده زونا باشد.

سایر آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• اشعه ایکس قفسه سینه و/یا اشعه ایکس قفسه سینه (اشعه ایکس قفسه سینه ممکن است سرطان ریه را نشان ندهد و افراد غیرسیگاری ممکن است به سرطان ریه مبتلا شوند)
  • تست استرس قلبی
  • نوار قلب
  • برونکوسکوپی
  • ام آر آی
  • اسکن PET
  • آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی یا مصرف باریم (برای ارزیابی مری و دستگاه گوارش)
  • کاتتریزاسیون قلب و آنژیوگرافی

کاردیوآنژیوگرافی مشخص می کند که آیا عروق کرونر مسدود شده اند یا خیر. برای انجام این کار، یک لوله باریک (کاتتر) از طریق ورید بازو یا پا وارد بدن می شود و با وارد کردن ماده حاجب و نظارت بر عروق، نواحی آسیب دیده بر روی مانیتور شناسایی می شوند. اگرچه کاردیوآنژیوگرافی مانند سایر روش های پزشکی دارای خطرات و خطراتی است، اما روشی بسیار موثر و اثبات شده است و به لطف تجربه طولانی آن در علم پزشکی، متخصصان قلب به راحتی این کار را انجام می دهند. برای آشنایی با فرآیند و خطر ادم آنژیونورتیک روی لینک زیر کلیک کنید: https://ghalbe-salamat.com/2074/

علائم تیراندازی در قفسه سینه سمت راست

درد در سمت راست قفسه سینه می تواند دائمی یا متناوب، حاد یا مزمن، موضعی یا عمومی باشد. می تواند در عمق احساس شود، که معمولاً نشان دهنده یک علت داخلی است، یا می تواند در استخوان ها، ماهیچه ها یا پوست احساس شود. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما از این نکات و همچنین توضیحات شما در مورد درد (“تیز”، “نامشخص”، “ضربه‌دار”، “سوزش”) برای کمک به تشخیص دقیق علت استفاده خواهد کرد.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سرفه های مداوم
  • گرفتگی صدا
  • سوزش سردل
  • کاهش وزن ناخواسته
  • زردی
  • مشکل در بلع
  • تپش قلب
  • سبکی سر
  • اروتاسیون

علل قلبی عروقی

همانطور که قبلا ذکر شد، آنژین صدری، حمله قلبی یا سایر بیماری‌ها می‌توانند باعث درد در هر جایی از قفسه سینه، از جمله سمت راست شوند. برخی دیگر از بیماری های قلبی عروقی که می توانند باعث درد در سمت راست قفسه سینه شوند عبارتند از:

بیماری عروق کرونر قلب

همانطور که قبلا ذکر شد، بیماری قلبی می تواند باعث درد در هر دو طرف قفسه سینه یا فقط در سمت راست شود. این عارضه در بیماری هایی که سمت راست قلب را تحت تاثیر قرار می دهند بیشتر دیده می شود.

پریکاردیت

پریکاردیت التهاب پریکارد (غشای محافظی که قلب را احاطه کرده است) است. علل پریکاردیت از عفونت گرفته تا درمان سرطان، بیماری کلیوی و بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید متغیر است. پریکاردیت نیز پس از حمله قلبی شایع است. درد اغلب در نواحی خاصی تشدید می شود و با تنفس عمیق تشدید می شود.

آنوریسم دیسکسیون آئورت

آنوریسم دیسکسیون آئورت زمانی اتفاق می‌افتد که آئورت پاره شده اجازه می‌دهد خون بین لایه‌های دیواره رگ خونی جریان یابد و رگ خونی پاره یا پاره شود.

درد اغلب شدید، ناگهانی و تیز است و می تواند به عنوان درد پارگی توصیف شود و ممکن است با بیهوشی همراه باشد. ترومای پرنسس دایانا ممکن است بهترین راه برای یادآوری چگونگی باشد، و همچنین می‌تواند بدون هیچ ضربه‌ای در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری‌های بافت همبند مانند سندرم مارفان رخ دهد.

به سوال متخصص قلب به سامانه پرسش و پاسخ کلینیک سلامت قلب اشاره دارد به:

پرسش از دکتر قلب

هشدار! این مقاله صرفا جهت آشنایی مهمانان با کسب و کار و اینکه سایت هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد منتشر شده است. اطلاعات بیشتر