کمدی عربستانی; ریاض چگونه در جنگ روانی شکست می خورد؟



عربستان پس از هفت سال حمله به یمن و خروج از این کشور، باید برای شکست نظامی، سیاسی و تبلیغاتی خود در این جنگ ها دلیل بیاورد تا عده ای به راه راست فرستاده شوند. گویی ماموریت عربستان شکست خود بود نه شکست دادن دشمنانش. پس از گذشت تقریباً هفت سال از جنگی که ریاض در آن هیچ دستاوردی نداشت، ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، همچنان بی هدف به سرگردانی خود ادامه می دهد، بنابراین داستان جنگ او با انصارالله تبدیل به یک کمدی برای بررسی شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه لبنانی الاحبار در این تحلیل نوشت: اینها همان بدبختی ها و فقر اسفباری است که احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربی در روزهای ابتدایی جنگ نشان داد. به گفته ترکی المالکی، سخنگوی فعلی اتحادیه عرب، این فقر و بدبختی در آستانه هفتمین سال جنگ از این هم بدتر و غم انگیزتر بود. نه تنها از نظر اشتباهات و اغراق هایی که در آخرین سخنرانی هایش انجام داد، بلکه از نظر حرفه های خنده دار و اشکباری که در صحبت هایش دید. علاوه بر اتفاقاتی که در مأرب می گذرد، توسعه جبهه نخبگان در مجاورت نجران، قدرتی را که در دست عربستان بود، گرفته و مرزهای آن را در برابر انصارالله بدون سپر رها کرده است.

کنفرانس مطبوعاتی المالکی هنوز شواهدی مبنی بر تبدیل فرودگاه صنعا به سایت پرتاب موشک بالستیک نشان نداده است و رسانه های سعودی و شورای همکاری خلیج فارس بر اساس باورها و استدلال های نادرست در مورد تأثیر اتحادیه عرب بر کشورهای عضو، کارزار گسترده ای را آغاز کرده اند. رویدادهای هرم انصارالله بر اساس اطلاعات خطرناکی که از مرکز صنعا به دلیل “جنگ مغزی” در ریاض به دست آمده است. اما به محض اینکه ترکی مالکی سخنرانی خود را آغاز کرد، به اندازه کمپین بزرگ ناامید شدند.

ترکی المالکی در یک کنفرانس خبری خود را بیشتر به عنوان یک تحلیلگر سیاسی معرفی کرد تا یک مقام نظامی که به نمایندگی از ائتلاف نظامی که هفت سال است درگیر جنگ است صحبت می کند. او در واقع یک تحلیل سیاسی ارائه کرد که در آن اتهامات زیادی را علیه ایران و حزب الله لبنان به عنوان طرف ثالث مطرح کرد که منجر به پیروزی انصارالله و شکست ائتلاف شد. با توجه به وخامت اوضاع اخیر در میدان، مالکی به دلیل ادامه فشارهای شدید بر کشورش و مزدورانش در جبهه های مختلف، به ویژه در ماریبه و اخیراً در الجوف، به دنبال ایجاد و توجیه معادله حمله به مراکز غیرنظامی بود.

وی گفت: ما زمان و مکان حمله به این اهداف را تعیین خواهیم کرد. او می خواست بگوید هر بار که یک ائتلاف در جنگ شکست می خورد، دیگر به غیرنظامیان و اشیاء غیرنظامی توجه نمی کند، بلکه همه را هدف قرار می دهد. او این تهدید را اینگونه توجیه کرد که “این با قوانین بین المللی بشردوستانه مطابقت دارد”. در واقع مالکی به دنبال کم اهمیت جلوه دادن دستاوردهای یمنی ها در جنگ های نظامی و امنیتی بود. وی تمامی دستاوردهای ارتش و کمیته های مردمی یمن را برای حمایت از استراتژی اخیر عربستان به ایران و حزب الله مرتبط دانست. این استراتژی مبتنی بر تشکیل نیروی فشار بین‌المللی علیه ایران و مقاومت لبنان است تا آنها را وادار به کمک به عربستان برای خروج آبرومندانه از جنگ یمن کنند. ترکی مالکی در اینجا نیز نظریه استوار کشورش در مورد انصارالله را زیر پا گذاشت و گفت که هوسی ها می گویند که تابع هیچ یک از طرفین نیستند. اما هیچ برنامه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ندارند، بلکه با دستورات ایران و حزب الله تبانی می کنند. این تعجب آور نیست. همانطور که عربستان سعودی درک نمی کند که چگونه انصارالله نمی تواند ابزاری در دست متحدانش باشد، نمی تواند باور کند که چگونه جنبش محاصره شده می تواند تسلیحات هوایی خود را مدرن کند و معادله بازدارندگی فعال علیه یک ائتلاف بزرگ نظامی عربی-آمریکایی ایجاد کند. . .

المالکی همچنین ویدئویی خنده دار را به نمایش گذاشت که حتی فعالان لبنانی و یمنی را مورد تمسخر قرار داد. این ویدئو حتی مگس های سایبری سعودی را که قبل از انتشار این ویدئو به طور فعال تبلیغات می کردند، در مقابل تمسخر کر کننده فعالان یمنی و لبنانی واداشت تا از موضع خود عقب نشینی کنند. او با این ویدئو قصد داشت توانایی عربستان سعودی در نفوذ و هدف قرار دادن هرم رهبری انصارالله را به نمایش بگذارد. اما معلوم شد که این یک ویدیو جعلی است که می تواند نسخه بهتری از نظر فرم و محتوا ایجاد کند. محتوای تبلیغات عربستان در این ویدئو جالب بود. هدف او در این ویدئو که کمتر از دو دقیقه به طول انجامید این بود که بگوید الخدیده در دست صنا است، نه به این دلیل که ائتلاف ضعیف است، بلکه به این دلیل که سازمان ملل با انصارالله همکاری می کند. موضوع دوم این بود که جنگ سوریه رو به پایان بود و در نتیجه حزب الله و نیروهایش از سوریه به یمن اعزام شدند. او می خواست بگوید عربستان برای توجیه شکست خود با یک محور کامل در یمن می جنگد نه فقط انصارالله. موضوع سوم بر لزوم کنترل دریای سرخ و سواحل آن تاکید کرد و حمایت های مالی و لجستیکی را به بندر الخدیده مرتبط کرد. این اشاره جدیدی به سواحل یمن و نقش آن در مرحله بعدی جنگ است.

وی همچنین درباره لبنان گفت: جامعه جهانی باید بر پایان دادن به اقدامات خصمانه حزب الله که به منطقه و لبنان آسیب رسانده و امنیت شورای همکاری خلیج فارس و جامعه بین المللی را تهدید می کند، پافشاری کند.

لبنانی ها با این سرطان چه می کنند؟ او مدعی شد. باید پاسخ جدی بدهیم. این یک مسئولیت جمعی است. ما می دانیم که حزب الله در این عملیات تروریستی شریک است. ما ملایم هستیم اما ما فراموش نمی کنیم.

در پاسخ، اظهارات مالکی به نفع انصارالله به دلیل فقر عربستان بود. در حالی که ترکی مالکی در حال شمارش تعداد پهپادها و موشک هایی است که از آغاز تجاوز به عربستان سعودی هدف گرفته شده است، یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته های مردمی یمن از عملیات صبح صحرا خبر داده است که خواستار آزادسازی کامل یتمه است. منطقه در نزدیکی نجران، عربستان سعودی رهبری می شود. وی تاکید کرد که استان الجوف به طور کامل آزاد شده است. اما تنها چند بیابان باقی مانده است.

برای صنعا و ریاض، اهمیت نخبگان کمتر از اهمیت Mareeba نیست. انصارالله اخیراً پیشنهادهای عربستان سعودی و ایالات متحده برای گفتگوهای جدی حل و فصل را رد کرده و چشم انداز روشنی را برای چنین پیشنهادهایی ترسیم کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید