چرا مسیر توزیع عادلانه پزشکان فراتر از افزایش توانمندی های پزشکی است؟



سخنگوی اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توزیع پزشک در کشور مضر است، گفت: کمبود پزشک در کشور امروز و دیروز نیست، بلکه سال هاست پرورش یافته است.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت علی هزریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با عنوان «چرا مسیر توزیع عادلانه پزشکان فراتر از افزایش توانمندی های پزشکی است؟ در زیر می خوانید:

«توزیع پزشکان در سراسر کشور در وضعیت نامناسبی قرار دارد. گواه این امر سفرهای درمانی مردم از سراسر کشور به شهرهای بزرگ و همچنین صف هایی است که درب مطب ها تشکیل شده است. در این شرایط، تحلیل ریشه مشکلات ایجاد شده برای مردم مهم است. شواهد مشکلات مربوط به آموزش ناکافی در وزارت بهداشت است.

البته بدیهی است که وزارت بهداشت به عنوان متولی آموزش پزشکی و تربیت پزشکان عمومی و متخصص در سال 1392 پس از فارغ التحصیلی موظف شد 30 درصد از امکانات پذیرش سالانه خود را برای داوطلبان بومی هر منطقه اختصاص دهد. . برای حل مشکل دسترسی به پزشک در کشور به ویژه در مناطق کم برخوردار، مدتی است که در رشته پزشکی در همین رشته تحصیل کنند، اما متأسفانه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی این قانون را به طور کامل اجرا نکرده اند. 1400 فقط 6% فرصت پذیرش به داوطلبان محلی اختصاص داده شد.

در عین حال سوال مهم این است که آیا در حال حاضر پزشکان کافی در کشور مشغول به کار هستند یا خیر؟ بر اساس سند پزشکی ایران، به ازای هر 10 هزار نفر حدود 6 پزشک عمومی در کشور وجود دارد که حتی اگر قانون دانشجویان بومی در آن سال ها به طور کامل اجرا می شد، این تعداد تغییر محسوسی نداشته است. زیرا مجموع ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی کم است و جوابگوی نیازهای پزشکی کشور نیست.

دسترسی عادلانه به پزشکان بستگی به تعداد و پراکندگی پزشکان دارد که متأسفانه وزارت بهداشت در هر دو مورد ضعیف است، اما به دلیل کمبود نیرو، دانشگاه‌های علوم پزشکی کمتر قادر به انتخاب، انتخاب و توزیع پزشک در حوزه خود هستند. در عمل، این نقص مانع از توزیع مناسب آنها شد.

کمبود پزشک در کشور مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه با گذشت سال ها رو به افزایش است. برنامه مهم و راهبردی پزشک خانواده که تقریباً 14 سال پیش به وزارت بهداشت ابلاغ شد، همچنان یکی از طرح های شکست خورده نظام سلامت ایران است که هیچ یک از 5 وزیر گذشته نتوانسته اند آن را اجرایی کنند. تاریخ، به دلیلی و این دلیل چیزی نیست جز نبود پزشک!

در همین راستا، گزارش «نگاهی به آموزش های مورد نیاز برای ایجاد نظام ارجاع با محوریت پزشک خانواده» که توسط مرکز پژوهش های مجلس در مرداد 1390 منتشر شد، نشان می دهد که افت بهداشت و درمان از دهه 70 تاکنون منجر به اجرایی شدن آن شده است. از طرح پزشکان خانواده و دولت با کمبود پزشک مواجه هستند و ظرفیت برای تربیت کادر کافی برای سال های آینده کافی نیست. امروز هم که 10 سال از انتشار این گزارش می گذرد، کار پزشک خانواده به دلیل نبود نیروی کار کافی در این حوزه همچنان پابرجاست. بر این اساس، بسیاری از اصلاحات اساسی در نظام سلامت کشور، از توزیع عادلانه تا اجرای طرح پزشک خانواده، منوط به افزایش تعداد پزشکان است. این موضوعی است که سال ها به آن پرداخته نشده است و وزارت بهداشت تنها با افزایش ظرفیت بسیار ناچیز به این موضوع پرداخته است.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید